Mina matvanor

Så här ser mina matvanor ut.
 
Jag utesluter socker helt från min vardagliga mat, inte naturligt socker men allt tillsatt socker.
- Jag anser att man inte behöver få i sig det där dolda sockret, vill man äta lite godis på helgen så är det okej. Men att trycka i sig socker genom maten varje dag, det tycker jag att man ska undvika så gott det går.
 
Jag undviker kött (framförallt rött)
- Jag äter väldigt sällan kött, jag försöker istället välja vegetariska alternativ. Jag har nämligen en egen teori att kött inte är bra för kroppen, och dessutom är det inte bra för miljön.
 
Fisk en gång i veckan
Jag försöker alltid äta fisk minst en gång i veckan för att få i mig omega 3 och D-vitamin.
 
Jag har inga förbud
Jag äter precis som jag vill, är jag sugen på godis så köper jag det. Är jag sugen på kyckling så lagar jag det. Vill jag äta på McDonald's så gör jag det.
Men jag vill sällan det, jag VILL äta nyttigt för jag mår bättre. Men blir jag bortbjuden och de bjuder på kött och sånt som jag i vanliga fall inte äter, så äter jag det då.
Går jag ut och äter och är sugen på något som jag i vanliga inte äter, då köper jag det.
 
Ända sedan jag var 14 år har jag bantat och förbjudit mig själv från att äta allt möjligt, gått på olika dieter osv. Men det har varit jobbigt, jag har alltid fått tänka till, "FÅR jag äta detta?" och "Åh vad jag önskar att jag fick äta det där." 
Men det finns inte längre, nu äter jag som jag vill.
Sen har jag inga problem med min kropp längre som jag alltid hade förut. Jag är tjockare än vad jag var när jag hade förbud, men jag kunde inte bry mig mindre. 
 
Jag älskar min kropp som den är idag, och det är sjukt skönt att äntligen kunna säga det.
 
 

Kommentarer:

1 Emma Broberg :

Spännande att läsa dina tankar kring mat!

2 Ditte:

Jag tycker du resonerar både klokt och sunt. Förbud tror jag inte på, men att fundera över vad man vill för att må bra är ett bättre val. Tycker du kommit långt och gläds med dig.

3 Tilda Barkselius:

Kul att få läsa!

4 linda:

Härlig lista :-)

5 Matilda Berlin:

Helt rätt tänkt! Man kan äta allt man vill, men i lagom mängder =) Kram

Kommentera här: