Bönstroganoff

Alltså, SÅ gott är detta. Ni måste testa. Det är godare än det ser ut :)
 
Jag har varit lite seg idag, var uppe tidigt och tog ut spiralen, sen var jag tvungen att lämna tillbaka lite böcker på biblioteket. Jag hade i alla fall inte tänkt att jag skulle laga någon mat idag, men på vägen hem gick jag ändå förbi mataffären, så lite snabbt bestämde jag mig för att köpa lite bönor och zucchini, och jag slängde ihop en supergod gryta :)
 
 
 
Du behöver:
400 g blandade bönor (jag använde ZETAs ekologiska blandning och la till lite soyabönor)
1/2 rödlök
1 morot
1 zucchini
2 dl crème fraiche
1 dl vatten
1 msk harissa (om du gillar stark mat, annars kan du ta 1/2 msk)
Salt
Peppar
Olja att steka i 
 
1. Börja med att hacka löken fint.
2. Skala moroten och skär den i stavar.
3. Skölj zucchinin och skär den i skivor.
4. Fräs löken, moroten och zucchinin i olja i ca 2-3 min.
5. Häll på vatten och tillsätt harissa. Krydda efter smak.
6. Låt puttra i ca 2 min.
7. Skölj bönorna ordentligt och tillsätt i grytan.
8. Häll på crème fraiche och låt koka i ca 3 min.
 
KLART
 
Servera med ris eller potatis.
 
 
 

Kommentarer:

1 Matilda Berlin:

Åhh vad spännande det ser ut! Måste verkligen ta och testa någon gång =)

Kommentera här: