9 vanliga sockerfällor

Socker finns i nästan allt och det krävs mycket tid för att sålla igenom alla onödiga sockerfällor. Det finns i sånt som man aldrig tänker tanken att kolla. Här listar jag 9 vanliga sockerfällor och sockerfria alternativ. 
 
Bröd 
Du kanske köper något grovt "nyttigt" bröd, det gjorde jag med innan jag brydde mig om socker i maten.
Bildresultat för pågen bröd
 
Välj istället: 
Bildresultat för osötat bröd
Eller baka eget bröd.
 
Krossade tomater
 
Coops krossade tomater innehållsförteckning ser ut såhär:
Skalade, hackade tomater och tomajuice 99, 9%, surhetsreglerande medel (E 330).
 
Vad är då E330?
Citronsyra framställes oftast genom att i en sockerhaltig näringslösning odla svartmögelsvampen Aspergillus niger som producerar syran.
 
Står det på wikipedia.
 
Välj istället: 
Något som inte innehåller onödiga ämnen. I krossade tomater behöver du inte ha några e-ämnen. Krossa egna eller köp t.ex.
 
 
Corn flakes
Jag har fått kolla igenom många flingpaket för att hitta en utan socker, jag blev chockad första gången jag kollade Special Ks innehållsförteckning och såg att det innehåller socker. WHY?
De första jag började kolla var "fitness" och liknande, då jag tänkte att de skulle vara lite nyttigare. Men icke.
 
Bildresultat för special k
 
Välj istället:
Jag gillar vanliga cornflakes så jag köper garants ekologiska.
Annars finns det Paulúns.
Bildresultat för garant cornflakes
 
 
Fryst kyckling
Vilken chock va? VEM får för sig att kolla innehållsförteckningen innan man köper kyckling? Man tänker väl att det inte är någon idiot som tillsätter socker i det. MEN ICKE.
Undik 
Bildresultat för kycklingfilé guldfågeln
Innehåller: Kycklingbröstfilé (87%), vatten, salt och socker.
 
Välj istället:
Bildresultat för kronfågel
Kycklingbröstfilé 87%, vatten, salt.
 
Eller färsk kyckling.
 
 
Buljong
I bujjong finns det väldigt mycket socker. Man tänker att man gör sig en nyttig buljongsoppa och man har ingen aning om att man har en dold sockerfälla som grund.
Undvik Knorr:
Välj istället:
Eller gör egen, recept HÄR
 
Tacokrydda
Hur god är inte Santa Marias tacokrydda då? Supergod men den innehåller 50% socker, vilket inte är lika roligt.
 
 
Välj istället
Ekologisk, sockerfri och inga tillsatser eller salt. Den är minst lika god som de sockrade också. Bra va?
Annars kan du göra en egen, recept HÄR
 
Ketchup
Det är en riktig sockerfälla, de vanligaste sorterna innehåller mellan 12-22 g per 100 g. 
Undvik:
Det finns faktiskt sockerfria alternativ nu.
Välj istället:
Eller gör egen, recept HÄR
 
Skinka
Visste ni att det är socker i skinka? Både rökt och kokt.
Att hitta sockerfri skinka är inte det lättaste, har någon av er några tips?
Just nu har är det enda jag har hittat proscuitto som är sockerfri, Välj istället:
 
Smaksatt yoghurt
Min förra favorityoghurt var denna, och samma märke fast med hallon. Det är ju så gott men tyvärr mycket socker. 7% i denna.
Välj istället naturell yoghurt, smaksätt med bär.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Boel:

Bra inlägg :D

2 Tilda Barkselius:

Himla bra tips!

3 josephine Asplund:

Hoppas du haft en bra dag och får nu en mysig samt bra kväll! Kram<3

4 Julia:

oj visste inte att det var så mkt socker i tacokrydda t.ex haha.. bra inlägg :)

5 Matilda Berlin:

Men oj! Det hade jag verkligen ingen aning om!! Tack för att du berättar! =)

6 Petra Olsson:

Bra inlägg det är ju banne mig socker i allt det mesta visste jag men inte att taco krydda hade så mkt socker 😩Ska göra egen

7 Petra Olsson:

Bra inlägg det är ju banne mig socker i allt det mesta visste jag men inte att taco krydda hade så mkt socker 😩Ska göra egen

Kommentera här: